Backgammon-pelilauta saattaa näyttää äkkiseltään sekavalta ja vaikeasti hahmotettavalta. Alkujärkytyksen jälkeen pelistä pääsee kuitenkin nopeasti jyvälle, joten ei syytä huoleen. Backgammon on kaksinpeli, jossa pelinappulat liikkuvat laudalla kolmioita, eli kiiloja pitkin. Kumpikin pelaaja liikuttelee nappuloitaan omaa kotilautaansa kohden.

Pelin aluksi kumpikin pelaaja heittää arpakuutiota ja suurimman silmäluvun pyöräyttänyt pelaaja aloittaa. Vuoronsa aikana pelaaja heittää kahta noppaa ja siirtää omia nappuloitaan, minkä jälkeen vuoro siirtyy vastustajalle. Noppien antama yhteissilmäluku kertoo, kuinka monta askelta pelaajan tulee siirtää nappuloita pelilaudalla.

On tärkeä muistaa, että nappulat liikkuvat vain ja ainoastaan eteenpäin, pelaajan kotilautaa kohti. Noppien antaman lukeman avulla voi liikuttaa joko yhtä tai kahta nappulaa. Näin ollen esimerkiksi heittämällä 2 ja 4 pelaaja voi vaihtoehtoisesti siirtää yhtä nappulaa kaksi askelta ja toista neljä, tai liikuttaa pelkästään yhtä nappulaa aluksi kaksi ja sitten neljä askelta. On syytä pitää mielessä, että kummatkin nopan antamista silmäluvuista on pakko käyttää, jos se on suinkin mahdollista. Mikäli pelaaja voi käyttää vain yhden silmäluvun, täytyy hänen valita lukemista suurin.

Mikäli pelaaja siirtää nappulansa sellaiseen kiilaan, jossa on jo vastustajan nappula, tulee vastustajan nappula syödyksi. Syöty nappula asetetaan laudan pystysuunnassa jakavalle tasolle, jota kutsutaan myös parruksi. Mikäli pelaajalla on vuoronsa alussa nappuloita parrulla, joutuu hän palauttamaan niistä jokaisen peliin ennen muuta siirtoa. Parrulla sijaitseva nappula siirretään nopanheiton määräämään vastustajan kotilaudan kiilaan. Myös tässä tilanteessa pätee sääntö siitä, että kiilaan ei voi siirtää omaa nappulaa, mikäli siinä on jo vähintään kaksi vastustajan nappulaa.

Pelaajalle on yhteensä 15 nappulaa. Kun kaikki nappulat ovat löytäneet tiensä omalle kotilaudalle, alkaa niiden poistaminen. Tässä vaiheessa silmäluvun osoittama lukema ei määrittelekään siirtymistä vaan sitä, minkä nappulan pelaaja voi vuorollaan poistaa. Silmäluku toisin sanoen sanelee, mistä kiilasta pelaaja ottaa nappulansa pois. Lähinnä pelilaudan reunaa sijaitseva kiila on numero 1. Jos nopan osoittamassa pointissa ole nappulaa, joutuu pelaaja siirtämään kauempana olevia nappuloita lähemmäksi. Mikäli pelaajalle ei ole kauempana sijaitsevia nappuloita, voi hän poistaa lähempiä nappuloita kauimpana laudan reunassa olevista aloittaen. Peli päättyy, kun jompikumpi pelaajista on siirtänyt kaikki nappulansa pois laudalta.

Pisteytys

Mikäli hävinnyt vastustaja on ennättänyt ennen pelin päättymistä poistaa vähintään yhden nappulan, saa voittaja yhden pisteen. Pisteitä kertyy sen sijaan kaksi, jos vastustajan kaikki nappulat ovat edelleen laudalla. Tätä kutsutaan gammon-voitoksi. Backgammon-voitosta puhutaan puolestaan siinä tapauksessa, jos vastustaja ei ennättänyt poistaa yhtään nappulaa laudalta, ja hänellä oli samanaikaisesti vähintään yksi nappula vastustajan kotilaudalla. Backgammon-voitto oikeuttaa kolmeen pisteeseen.

Tuplauskuutio

Yksi backgammonin erikoisuuksista on tuplauskuutio. Jokainen peli on aluksi joko yhden pisteen tai tietyn rahapanoksen arvoinen. Pelin kuluessa panoksia on mahdollista korottaa tuplauskuution avulla. Kuution lukemat ovat 2, 4, 8, 16, 32 ja 64. Tuplauskuutio on sijoitettu aluksi pelilaudan sivuun ja näkyvissä on lukema 64 osoittamassa, ettei peliä ole tuplattu.

Mikäli peliä ei ole tuplattu, voi pelaaja ennen oman vuoronsa alkua, ennen nopanheittoa, pyöräyttää esiin kakkosen ja siirtää sen vastapelurin eteen. Mikäli peli on jo tuplattu, voi edellisen tuplauksen hyväksyjä pyöräyttää esiin seuraavan lukeman ja siirtää sen puolestaan vastustajansa eteen. Tuplauksen voi joko hyväksyä tai hylätä.

Mikäli tuplauksen hylkää, häviää pelin automaattisesti. Tuolloin tuplaa ansaitsee voitostaan sen verran rahaa tai pisteitä, kun oli sovittu pelin arvoksi ennen hylättyä tuplausta. Hyväksytyn tuplauksen myötä pelin arvo luonnollisestikin kasvaa. Tuplauskuutio siirtyy tuplauksen hyväksyjälle, joka on näin ollen ainoa, joka voi ehdottaa seuraavaksi tuplausta. Tuplaukselle ei ole asetettu rajaa, vaikka kuution suurin lukema onkin 64. Pelin tuoksinassa tuplataan yleensä maksimissaan neloseen.

Tuplauskuution myötä alkujaan 5 euron arvoinen peli on parin tuplauksen jälkeen jo 60 euron arvoinen. Summa syntyy siten, että tuplauskuution arvo kerrotaan pelin voittopisteillä.